• Home
  • Nikon F100, de filmcamera die je moet hebben?

Nikon F100, de filmcamera die je moet hebben?

Inhoudstafel

Nikon heeft in het verleden heel wat prachtige camera’s gemaakt die vandaag de dag nog steeds een referentie zijn op vele vlakken, toch ben ik geen grote fan van Nikon. In het verleden vond ik hun bodies niet fantastisch, maar dit is veranderd met de komst van de Z reeks. Nooit had ik gedacht dat één van mijn favoriete camera’s aller tijden een Nikon ging worden, maar de Nikon F100 komt voor mij dicht in de buurt van de perfecte filmcamera! Je leest het goed, een camera die van die ouderwetse filmrolletjes gebruikt… De Nikon F100 brengt moderne technologie naar de heroplevende wereld van filmfotografie. Benieuwd wat er zo speciaal aan is?

Makkelijker dan alle andere filmcamera’s

De Nikon F100 onderscheidt zich van alle andere filmcamera’s door zijn gebruiksgemak, dit komt doordat deze camera dicht aanleunt bij de digitale camera’s van vandaag. Als je een Nikon fotograaf bent, zal je enorm snel aan deze camera wennen. Omdat dit deze camera tot 2006 geproduceerd werd, ga je heel wat dingen herkennen die je in moderne camera’s ook ziet of op rekent. Gooi daar nog een uitstekende lichtmeter bij, een makkelijk laadsysteem, een grote selectie aan lenzen en je hebt een winnaar!

Autofocus als je bepaalde Nikon lezen gebruikt!

Autofocus is voor veel fotografen een must, iedereen wil dat gemak hebben en met de Nikon F100 kun je erop vertrouwen! Een filmcamera met een behoorlijke autofocus is een zeldzaamheid, maar de Nikon F100 heeft uitstekende autofocus. Het aantal autofocus punten ligt een pak lager dan de moderne dslr’s en mirrorless camera’s, maar de 5 punten geven je al een mooie aantal opties om gebruik van te maken.

De camera heeft een Nikon F mount, je kunt dus veel lenzen gebruiken op de Nikon F100, gaande van vintage lenzen tot de meest moderne lenzen. Heel handig als je weet dat enorm veel mensen Nikon camera’s gebruiken en er heel wat mooie occasie lenzen te koop zijn. Ik kocht dan ook meteen een ‘nify fifty’ om op deze camera te zetten!

De lichtmeter van de Nikon F100 doet een uitstekende job!

Nikon heeft een prachtige interne lichtmeter, dat is één van de dingen die ze al jaren als een van de beste doen. In de Nikon F100 heeft een lichtmeter die gebruik maakt van metrix metering, een technologie die een mooie balans zoekt over je hele frame. Op die manier krijg je een mooie foto waar de camera probeert om je belichting op het beste punt te krijgen. Heel makkelijk als je geen sekonic lichtmeter hebt en toch aan de slag wil gaan met film.

Hoge sluitersnelheden en grote diafragma’s zijn heerlijk!

Als je zo’n lens hebt met een groot diafragma wil je dat graag gebruiken, helaas hebben veel filmcamera’s een maximale sluitersnelheid van 1/1000ste waardoor je de f1.8 lens al snel mag ‘stoppen’, daar gaat je prachtige bokeh… Omdat de Nikon F100 zo modern is voor een filmcamera heb je het plezier van een sluitersnelheid die tot 1/8000ste gaat! Uniek voor een filmcamera en het laat je toe om met grote diafragma’s te werken in daglicht als je de geen te lichtgevoelige film gebruikt. Eén van mijn favorieten voor portretten op klaarlichte dag is de combinatie van de Nikor 50mm 1.8 en Kodak Pro Image 100. Een snelle lens en een mooie film met lage lichtgevoeligheid en fijne korrel, bijna zo mooi als portra voor een lagere prijs!

Meer film zonder extra te betalan!

Het laadmechanisme van de Nikon F100 is dummyproof en helpt je ook wat centen te besparen. Laadmechanismes of oudere filmcamera’s kunnen lastig zijn en kosten je altijd enkele exposures als je aan het laden bent. De Nikon F100 heeft een simpel laadmechanisme en doet het meeste werk zelf! Je hoeft alleen maar de film op de spoel te plaatsen en door de lip te halen, de camera trekt de film zelf door tot de juiste plaats. Heel handig, maar het bespaart je ook 2 exposures waardoor je vaak 38 exposures uit een traditionele 36 exposures film krijgt!

AA batterijen for the win!

Nu denk je waarschijnlijk: “Waarom is het zo belangrijk dat de camera AA batterijen gebruikt?”. Veel filmcamera’s maken gebruik van een horloge batterij, deze vind je niet overal en bovendien zijn ze vaak prijzig. Andere filmcamera’s gebruiken batterijen die niet meer gemaakt worden en dan moet je op zoek gaan naar adapters om een andere batterij te gebruiken. De Nikon F100 gebruikt AA batterijen die je overal kan kopen en niet duur zijn, je kan zelfs oplaadbare batterijen gebruiken om je Nikon F100 van de nodige ‘juice’ te voorzien. Een klein dingetje voor de meesten, maar film is al duur genoeg dus alle besparingen zijn welkom!

De Nikon F100 is bijna perfect!

Perfectie is moeilijk te bereiken, maar de Nikon F100 komt er heel dichtbij! Een camera die alle moderne features heeft en toch toelaat om met film te werken, het beste van beide werelden zonder echte opofferingen te maken. Elke fotograaf, beginner of professional, kan aan de slag met deze camera door volledig de controle te nemen, te rekenen op de aperature priority mode of shutter speed priority. Het gebruiksgemak, de solide constructie en de vele opties om foto’s te maken, zorgen ervoor dat het de ideale camera is voor iedereen die wil beginnen met film, of iedereen die film wil schieten zonder rekening te houden met de complexiteit van oude filmcamera’s. Het is een absolute aanrader!

Tijd om er een score op te plakken!
9/10

The Classic Presets